Schade melden
Schade kunt u online aan ons melden. Kies hieronder uw verzekering.
- Autoverzekering
- Motorverzekering
- Persoonlijke ongevallenverzekering
- Collectieve ongevallenverzekering
- Rechtsbijstandverzekering
- Reisverzekering
- Caravanverzekering
- Aansprakelijkheidsverzekering
- Woonhuisverzekering
- Inboedelverzekering
Ongevallenverzekering
Heeft u of iemand in uw gezin een ongeval gehad met overlijden of mogelijk blijvende invaliditeit tot gevolg?
Neem dan telefonisch contact met ons op. Wij helpen u graag verder.
010 - 448 8875
Let op: bij overlijden als gevolg van een ongeval moet u dit uiterlijk 36 uur voor begrafenis of crematie doen.
Wij nemen uw schademelding binnen 48 uur in behandeling. Heeft u alle informatie aangeleverd? Wij kijken of u in aanmerking komt voor een vergoeding. Krijgt u een vergoeding? Wij maken het bedrag binnen 10 werkdagen aan u over.
Collectieve ongevallenverzekering
Heeft u of iemand in uw gezin een ongeval gehad met overlijden of mogelijk blijvende invaliditeit tot gevolg?
Neem dan telefonisch contact met ons op. Wij helpen u graag verder.
010 - 448 8875
Let op: bij overlijden als gevolg van een ongeval moet u dit uiterlijk 36 uur voor begrafenis of crematie doen.
Wij nemen uw schademelding binnen 48 uur in behandeling. Heeft u alle informatie aangeleverd? Wij kijken of u in aanmerking komt voor een vergoeding. Krijgt u een vergoeding? Wij maken het bedrag binnen 10 werkdagen aan u over.
Aansprakelijkheidsverzekering
Vervelend dat u een schade heeft. Wij helpen u graag. Geef uw schade zo snel mogelijk door. Dit kan via een online schadeformulier of via uw digitale polismap. Wij nemen de schade in behandeling en houden u op de hoogte.
Wij nemen uw schademelding binnen 48 uur in behandeling. Heeft u alle informatie aangeleverd? Wij kijken of u in aanmerking komt voor een vergoeding. Krijgt u een vergoeding? Wij maken het bedrag binnen 10 werkdagen aan u over.
Online melden is sneller dan bellen
Autoverzekering
Vervelend dat u schade heeft. Wij helpen u graag. Het is belangrijk om uw schade zo snel mogelijk door te geven. Dit kan via een online schadeformulier of via uw digitale polismap. Wij nemen de schade in behandeling en houden u op de hoogte.
Heeft u een aanrijding met een andere verkeersdeelnemer? Dan hebben wij ook het Europese aanrijdingsformulier nodig. Dit moet door beide betrokkenen volledig worden ingevuld.
Wij nemen uw schademelding binnen 48 uur in behandeling. Heeft u alle informatie aangeleverd? Wij kijken of u in aanmerking komt voor een vergoeding. Krijgt u een vergoeding? Wij maken het bedrag binnen 10 werkdagen aan u over.
Directe Schadeafhandeling
Heeft u geen allrisk dekking, maar wel een materiele schade door iemand anders veroorzaakt? Ook deze schade kunt u voortaan bij Aon melden. Wij helpen u graag met de afwikkeling.
Lees meer
Online melden is sneller dan bellen
Motorverzekering
Vervelend dat u schade heeft. Wij helpen u graag. Het is belangrijk om uw schade zo snel mogelijk door te geven. Dit kan via een online schadeformulier of via uw digitale polismap. Wij nemen de schade in behandeling en houden u op de hoogte.
Heeft u een aanrijding met een andere verkeersdeelnemer? Dan hebben wij ook het Europese aanrijdingsformulier nodig. Dit moet door beide betrokkenen volledig worden ingevuld.
Wij nemen uw schademelding binnen 48 uur in behandeling. Heeft u alle informatie aangeleverd? Wij kijken of u in aanmerking komt voor een vergoeding. Krijgt u een vergoeding? Wij maken het bedrag binnen 10 werkdagen aan u over.
Online melden is sneller dan bellen
Rechtsbijstandverzekering
Vervelend dat u juridische hulp nodig heeft. Wij helpen graag. Neem tijdens werkdagen contact op met de juristen van DAS.
020 – 65 18 888
Met de rechtsbijstandverzekering maakt u gebruik van de dienstverlening van DAS. De gespecialiseerde juristen van DAS geven adviezen en helpen u bij het conflict.
Caravanverzekering
Vervelend dat u schade heeft. Wij helpen u graag. Geef uw schade zo snel mogelijk door. Dit kan via een online schadeformulier of via uw digitale polismap. Wij nemen de schade in behandeling en houden u op de hoogte.
Heeft u een aanrijding met een andere verkeersdeelnemer? Dan hebben wij ook het Europese aanrijdingsformulier nodig. Dit moet door beide betrokkenen volledig worden ingevuld.
Wij nemen uw schademelding binnen 48 uur in behandeling. Heeft u alle informatie aangeleverd? Wij kijken of u in aanmerking komt voor een vergoeding. Krijgt u een vergoeding? Wij maken het bedrag binnen 10 werkdagen aan u over.
Online melden is sneller dan bellen
Inboedelverzekering
Vervelend dat u schade heeft. Wij helpen u graag. Geef uw schade zo snel mogelijk door. Dit kan via een online schadeformulier of via uw digitale polismap. Wij nemen de schade in behandeling en houden u op de hoogte.
Bij schade tot EUR 1.000,- ontvangen wij graag het aankoopbewijs van nieuwe spullen of een rekening van de reparatie. Bij inbraak of diefstal ontvangen wij graag het bewijs van aangifte dat u kreeg van de politie.
Wij nemen uw schademelding binnen 48 uur in behandeling. Heeft u alle informatie aangeleverd? Wij kijken of u in aanmerking komt voor een vergoeding. Krijgt u een vergoeding? Wij maken het bedrag binnen 10 werkdagen aan u over.
Cyberincident
Vervelend dat u te maken heeft met een cyberincident. Onze CyberHulplijn is 24/7 bereikbaar.
0800 - 023 30 88 (gratis)Deskundige medewerkers van CyberScout helpen u bij het vinden van een oplossing. Ook helpen ze bij het inschakelen en waarschuwen van de juiste bedrijven en instanties. Denk aan de politie, uw bank en uw creditcardmaatschappij.
Online melden is sneller dan bellen
Reisverzekering
Vervelend dat u schade heeft. Wij helpen u graag. Geef uw schade zo snel mogelijk door. Dit kan via uw digitale polismap. Wij nemen de schade in behandeling en houden u op de hoogte.
Stuur voor een snelle afhandeling van de schade na thuiskomst zo spoedig mogelijk alle stukken die betrekking hebben op de schade naar ons toe. Denk hierbij aan nota's van artsbezoek, nota's van telefoonkosten en extra reis- en verblijfkosten, aankoopnota's en bewijs van aangifte bij diefstal.
Wij nemen uw schademelding binnen 48 uur in behandeling. Heeft u alle informatie aangeleverd? Wij kijken of u in aanmerking komt voor een vergoeding. Krijgt u een vergoeding? Wij maken het bedrag binnen 10 werkdagen aan u over.
Online melden is sneller dan bellen
Woonhuisverzekering
Vervelend dat u schade heeft. Wij helpen u graag. Geef uw schade zo snel mogelijk door. Dit kan via een online formulier of via uw digitale polismap. Wij nemen de schade in behandeling en houden u op de hoogte.
Wij nemen uw schademelding binnen 48 uur in behandeling. Heeft u alle informatie aangeleverd? Wij kijken of u in aanmerking komt voor een vergoeding. Krijgt u een vergoeding? Wij maken het bedrag binnen 10 werkdagen aan u over.
Online melden is sneller dan bellen
Ernstige schade
Bij ernstige schade aan uw auto kunt u dag en nacht contact opnemen met alarmcentrale SOS International.
Vanuit het buitenland:
+31(0)88 - 980 0402
Ruitschade
Bel dan met onze Ruitschadeservice: 088 - 040 6400. U kunt ook een online afspraak maken. Wij werken samen met Carglass en Autotaalglas. Dit zijn specialisten in reparatie en vervanging van autoruiten.
Heeft u een WA+ Beperkt of Uitgebreid Casco dekking?
Als u gebruik maakt van onze Ruitschadeservice:
- Betaalt u niets als de ruit wordt gerepareerd
- Verminderen wij het eigen risico met EUR 75,- bij ruitvervanging
- Hoeft u niets voor te schieten, de factuur gaat rechtstreeks naar ons
Schade wel of niet claimen?
Als u schade claimt, verliest u mogelijk een deel van uw bonuskorting. Het gevolg is dat u meer premie gaat betalen. Het duurt doorgaans 3 tot 4 jaar voordat u weer de korting heeft die u had voordat u schade reed. Als u meer dan één keer per jaar schade heeft, kunnen de gevolgen voor uw premie groter zijn.
Afhankelijk van de hoogte van de reparatiekosten kan het financieel aantrekkelijker zijn om de schade zelf te betalen en die niet te claimen bij uw autoverzekering. Met behulp van de tabel Bonus-malusregeling in de polisvoorwaarden kunt u berekenen wat voor u de beste keuze is. Op uw polisblad kunt u zien op welke trede u op dit moment staat.
Heeft u vragen, neem dan op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur contact op met onze klantenservice. U vindt alle contactgegevens op de pagina Service & Contact.
Herstelservice
Vind een aangesloten schadehersteller in uw regio. Bij schadebedrijven van ASN kunt u direct online een afspraak maken. Er kan geen gebruik worden gemaakt van de herstelservice als de auto total loss is verklaard. Wie gebruik maakt van onze herstelservice profiteert van enkele belangrijke voordelen:
- U kunt binnen Nederland gebruikmaken van een haal- en brengservice
- U kunt binnen Nederland gebruikmaken van een gratis leenauto
- Uw auto wordt volledig schoongemaakt
- Wij betalen de rekening, onder aftrek van uw eigen risico, rechtstreeks aan het herstelbedrijf
- U heeft 4 jaar Focwa-garantie op de reparatie
Let op: in verband met het coronavirus vragen wij u om, indien mogelijk, gebruik te maken van de haal- en brengservice. Zo voorkomen we dat er zich te veel mensen in de garages bevinden en kan de regel om 1,5 meter afstand te houden nageleefd worden.
Kiest u ervoor uw schade niet te laten repareren? In dat geval geldt het hogere eigen risico, tenzij uw auto total loss is. Hieronder kunt u lezen wat de voorwaarden zijn als u kiest voor uw eigen, niet bij ons aangesloten hersteller.
Uw eigen hersteller
U kunt ervoor kiezen om de schade te laten repareren door een schadeherstelbedrijf dat niet is aangesloten bij onze herstelservice. U betaalt een eigen risico van EUR 650,-. Bent u als eigenaar van de auto ouder dan 23 jaar en laat u uw auto besturen door iemand die jonger is dan 24 jaar? Dan is het eigen risico EUR 900,-. Dit geldt alleen bij cascoschade. Niet bij WA- en ruitschade. Bij een schade tot EUR 750,- ontvangen wij graag een gespecificeerde factuur.
Voor schades boven de EUR 750,- schakelen wij een expert in. Geef aan ons door op welke dag de hersteller met het herstel begint. Wij zorgen ervoor dat de expert op die dag langskomt bij de hersteller. Als u dit voor 12:00 uur doorgeeft, lukt het meestal om dit voor de volgende werkdag te regelen. Geeft u dit na 12:00 uur door, dan is er een extra werkdag nodig.
Schadevrije jaren
Als u een jaar geen schade claimt, bouwt u een schadevrij jaar op en loopt uw bonuskorting verder op. Deze bonuskorting kan oplopen tot maximaal 80%.
Ernstige schade
Bij ernstige schade aan uw motor kunt u dag en nacht contact opnemen met alarmcentrale SOS International.
088 - 980 0402
Vanuit het buitenland:
+31(0)88 - 980 0402
Schadevrije jaren
Als u een jaar geen schade claimt, krijgt u het daaropvolgende jaar korting op uw premie. Claimt u meerdere jaren geen schade, dan loopt deze korting verder op. Deze bonuskorting kan oplopen tot maximaal 80%.
Als u een schade claimt bij uw motorverzekering en de schade is uw eigen schuld, dan verliest u een deel van uw bonuskorting. Hoeveel korting u verliest, hangt af van het aantal schadevrije jaren dat u op uw naam heeft staan. Deze informatie is terug te vinden in de zogeheten bonus-malusladder. Deze vindt u in de polisvoorwaarden.
Herstelservice
Vind een aangesloten herstelbedrijf op de website van Focwa. Er kan geen gebruik worden gemaakt van de herstelservice als de motor total loss is verklaard.
Uw eigen hersteller
U kunt er ook voor kiezen om de schade te laten repareren door een schadeherstelbedrijf naar eigen keuze. Uiteraard is dat geen probleem.
Bij een schade tot EUR 750,- ontvangen wij graag een gespecificeerde factuur.
Voor schades boven de EUR 750,- schakelen wij een expert in. Geef aan ons door op welke dag de hersteller met het herstel begint. Wij zorgen ervoor dat de expert op die dag langskomt bij de hersteller. Als u dit voor 12:00 uur doorgeeft lukt het meestal om dit voor de volgende werkdag te regelen. Geeft u dit na 12:00 uur door, dan is er een extra werkdag nodig.
Schade wel of niet claimen?
Als u schade claimt, verliest u een deel van uw bonuskorting. Het gevolg is dat u meer premie gaat betalen. Het duurt doorgaans 5 jaar voordat u weer de korting heeft die u had voordat u schade reed. Als u meer dan één keer per jaar schade heeft, kunnen de gevolgen voor uw premie groter zijn.
Afhankelijk van de hoogte van de reparatiekosten kan het financieel aantrekkelijker zijn om de schade zelf te betalen en die niet te claimen bij uw motorverzekering. Met behulp van de bonus-malusladder in de polisvoorwaarden kunt u berekenen wat voor u de beste keuze is. Heeft u vragen, neem dan op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur contact op met onze klantenservice.
010 - 448 8875
Ernstige schade
Bij ernstige schade aan uw caravan kunt u dag en nacht contact opnemen met alarmcentrale SOS International.
088 - 980 0402
Vanuit het buitenland:
+31(0)88 - 980 0402
Schadeservice
Om de schade aan uw caravan te repareren kunt u gebruik maken van de schadeservice. De voordelen zijn:
- Het eigen risico van EUR 150,- per schade komt te vervallen
- Uw caravan wordt in overleg met de schadehersteller gratis gehaald en gebracht op een locatie naar keuze
- Wij wikkelen de schade rechtstreeks af met het herstelbedrijf. U hoeft het schadebedrag niet zelf voor te schieten
Bekijk de lijst met schadeherstellers die zijn aangesloten bij de schade service. Er kan geen gebruik worden gemaakt van de schade service als de caravan total loss is verklaard.
Noodgevallen
Heeft u dringend hulp nodig vanwege pech, een ongeval of ziekenhuisopname? Dan kunt u dag en nacht contact opnemen met de alarmcentrale.
+31(0)88 - 980 0402
Als u contact opneemt met de alarmcentrale, houd dan uw polisnummer en het telefoonnummer waar u op dat moment te bereiken bent bij de hand.
Voordat u een schade meldt
- Noteer voor uzelf alvast wat er is gebeurd en wat de schade is
- Heeft u ernstige schade? Maak enkele foto’s waarop de schade duidelijk zichtbaar is
- Heeft u waterschade? Laat zaken goed drogen en maak daarna nogmaals foto’s
- Tref als het nodig is noodmaatregelen om verdere schade te voorkomen. Doe dit alleen als het veilig kan. Deze kosten zijn in veel gevallen meeverzekerd
Spoedeisende schades kunt u uiteraard direct online, via het contactformulier of telefonisch melden. U vindt alle contactgegevens op de pagina Service & Contact.
Onze herstelservice
Wilt u gebruik maken van onze herstelservice, dan kunt u dit direct aangeven. Als de schade wordt gedekt door uw verzekering, zorgen wij ervoor dat er zo snel mogelijk een bedrijf wordt ingeschakeld om de schade te repareren.
Goed om te weten
- Er geldt een eigen risico van EUR 150,-. Bij storm is dit EUR 250,-. Een schade die naar uw inschatting beneden dit eigen risico blijft, hoeft u niet te melden
- Als u onze herstelservice inschakelt, betaalt u helemaal geen eigen risico. Heeft u een schade die beneden het eigen risico blijft, dan kunt u geen gebruik maken van onze herstelservice
- Er is een boom omgevallen, maar deze heeft geen schade veroorzaakt aan uw huis, garage, schuur, schutting of uw inboedel (tuinmeubelen, tuingereedschap, tuinbeelden, partytent)? U hoeft dit niet te melden. De kosten van het opruimen van de boom vallen in dat geval niet onder de dekking
- Waterschade die is ontstaan via openstaande ramen of deuren, is niet verzekerd
- Schade aan inboedel die zich in uw tuin of op uw balkon bevond (tuinmeubelen, tuingereedschap, tuinbeelden, partytent) ontstaan door storm/neerslag hoeft u niet te melden. Deze schade valt niet onder de dekking