Service & Contact
Waarmee kunnen we u helpen?
- Ik heb een vraag
- Ik wil contact
- Ik wil gegevens inzien of wijzigen
- Ik wil schade melden
- Ik heb een noodgeval
Ik heb een vraag
Heeft u een vraag over uw verzekeringen of de dienstverlening van Aon? Bij de veelgestelde vragen vindt u antwoorden op vragen die wij regelmatig krijgen.
- Hoe hoog is mijn eigen risico?
-
Voor deze verzekering geldt in de meeste gevallen geen eigen risico. Vraagt u de verzekeraar om een advocaat in te schakelen voor een gerechtelijke of administratieve procedure terwijl dat niet verplicht is, dan moet u een eigen risico betalen van EUR 250,-.
- Wat is de behandelindex en wat betekent het voor u?
-
De behandelindex geeft aan hoe de praktijk van een paramedisch zorgverlener zoals een fysiotherapeut presteert, vergeleken met andere praktijken. Als patiënt merkt u hier doorgaans niets van. Op de website van CZ vindt u meer informatie over de behandelindex. U kunt tevens een video bekijken die in heldere taal uitleg geeft.
- Ik wil graag een offerte ontvangen. Is dit mogelijk?
-
Nee, wij versturen geen (papieren) offertes. Onze premies zijn te berekenen op onze website en deze berekening kunt u zelf printen.
- Dekt mijn verzekering schade aan parket, laminaat of vloerbedekking?
-
Ja, deze schade is verzekerd. Maar alleen als uw parket, laminaat of tapijt niet is gelijmd of bevestigd is met spijkers of schroeven. In dat geval is de vloerbedekking onderdeel van uw woning. Deze schade valt dan onder uw woonhuisverzekering.
- Kan ik mijn rekeningen online inzien?
-
Ja, dat is mogelijk via Mijn CZ. Hier kunt u zien welke rekeningen u, of uw zorgverlener heeft ingestuurd en wat ermee gebeurd is. Ga naar Mijn CZ en log in met uw relatienummer en wachtwoord, of via DigiD.
- Mag mijn partner ook gebruik maken van jullie verzekeringen met collectiviteitskorting?
-
Ja, uw partner kan ook gebruik maken van deze verzekering. U moet wel op hetzelfde adres staan ingeschreven. Bedoelt u de bonus-maluskorting? Deze is helaas niet overdraagbaar.
- Wat is mijn gebruikersnaam?
-
Uw gebruikersnaam is het e-mailadres dat u bij ons heeft opgegeven.
- Hoe hoog moet de schade zijn om hulp te krijgen bij mijn geschil?
-
Om voor rechtsbijstand in aanmerking te komen, moet de schade minimaal EUR 175,- zijn. Voor telefonisch advies van juristen van DAS geldt geen minimumbedrag. U kunt altijd contact opnemen met DAS voor telefonisch advies, ook voor lagere bedragen.
- Mijn kind studeert in een andere stad. Moet ik een aparte aansprakelijkheidsverzekering afsluiten?
-
Nee, kinderen die voor studie uitwonend zijn, zijn meeverzekerd als u een gezinsdekking heeft.
- Waar stuur ik mijn schadeformulier heen?
-
Het schadeformulier kunt u inscannen en e-mailen naar: av-schade@aon.nl
- Kan ik de incassodatum aanpassen?
-
Nee, dit is niet mogelijk. Wij incasseren premies elke maand op een vast moment.
- Tot welk bedrag zijn accessoires verzekerd?
-
Heeft u gekozen voor de uitbreiding accessoires, dan zijn de accessoires verzekerd tot een bedrag van EUR 5.000,-
- Wat is VRO-korting?
-
Als u de Voortgezette Rij Opleiding (VRO) heeft gevolgd bij Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) krijgt u korting op uw premie. Vanaf de afgiftedatum van het certificaat ontvangt u 5 jaar lang 10% extra korting.
- Kan mijn verzekering direct ingaan?
-
Ja, uw verzekering kan vandaag nog ingaan. U kunt zelf de ingangsdatum kiezen. U ontvangt na de aanvraag een bevestigingsmail.
- Ben ik ook op mijn werk verzekerd?
-
Nee, op uw werk bent u niet verzekerd. Schade die u in uw vrije tijd veroorzaakt, kunt u wel melden.
- Wat is mijn collectiviteitskorting?
-
De collectiviteitskorting wordt bepaald door het collectief waarbinnen uw verzekering valt.
- Wie bouwt er schadevrije jaren op?
-
De persoon die de verzekering heeft afgesloten is (verzekeringnemer).
- Hoe kan ik mij aanmelden?
-
- Online
- Telefonisch: 088 - 555 7777 met collectiviteitsnummer 004094514
- Moet ik uitrekenen wat de waarde van mijn bezittingen is?
-
Nee, dat is niet nodig. U heeft standaard garantie tegen onderverzekering. Zo komt u niet voor verrassingen te staan.
- Wat is mijn wachtwoord?
-
Uw wachtwoord kunnen wij niet zien. U kunt via de optie 'Wachtwoord vergeten' een nieuw wachtwoord aanvragen.
- Zijn kinderen ook verzekerd als zij zelfstandig op vakantie gaan?
-
Ja, kinderen kunnen gebruik maken van de reisverzekering als zij zelfstandig op vakantie zijn. Kinderen moeten wel inwonend zijn of door co-ouderschap elders in Nederland wonen. Ook kinderen die voor het volgen van een opleiding uitwonend zijn in Nederland, zijn verzekerd als zij zelfstandig op vakantie gaan.
- Hoe hoog is mijn eigen risico?
-
Er geldt een eigen risico van EUR 150,- per schade. Dit betekent dat u bij schade de eerste EUR 150,- zelf betaalt.
Bent u als eigenaar van de auto ouder dan 23 jaar en laat u uw auto besturen door iemand die jonger is dan 24 jaar? Dan geldt een eigen risico van EUR 400,-.
Maakt u geen gebruik van onze herstelservice? Dan geldt een extra eigen risico van EUR 500.-.
- Ik ga verbouwen. Is mijn woning dan ook verzekerd?
-
Ja, uw woning is dan ook verzekerd. Maar alleen voor schade door brand, ontploffing, blikseminslag en storm. U heeft tijdens uw verbouwing geen all risk dekking.
- Wanneer schrijven jullie premie af van mijn bankrekening?
-
Wij schrijven de premie rond de 25ste van elke maand af van uw bankrekening.
- Hoe kan ik een schade melden?
-
U kunt een schade melden via een online formulier of via uw digitale polismap. Meer informatie vindt u op de pagina 'Schade melden' op deze website.
- Hoe vraag ik kraamzorg aan?
-
U kunt online kraamzorg aanvragen of telefonisch via CZ Geboorteadviseurs: (088) 555 77 55. In dit telefoongesprek noteert CZ uw gegevens om inzicht te krijgen in uw persoonlijke situatie
- Hoe lang is mijn caravan voor nieuwwaarde verzekerd?
-
Standaard vergoeden wij de nieuwwaarde wanneer de caravan gestolen of total loss is en de caravan niet ouder is dan drie jaar.
- Ik heb bij mijn autoverzekering al een rechtsbijstandverzekering. Ben ik dan dubbel verzekerd?
-
Ja, met de module Verkeer zijn uw motorrijtuigen standaard meeverzekerd. U kunt de rechtsbijstandsdekking op uw autoverzekering stopzetten.
- Wie moet ik bellen als ik een geschil wil melden?
-
De gespecialiseerde juristen van DAS geven u advies en helpen u bij een conflict. Zij zijn te bereiken via telefoonnummer 020 – 65 18 888 .
- Hoe kom ik in Mijn Verzekeringen?
-
U kunt inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Uw gebruikersnaam is het door uzelf opgegeven e-mailadres. Uw wachtwoord heeft u eerder zelf aangemaakt. Bent u uw wachtwoord vergeten? Kies dan voor de optie 'Wachtwoord vergeten'.
- Ik woon in mijn caravan. Kan ik mijn caravan dan verzekeren?
-
Nee, u kunt alleen caravans en vouwwagens verzekeren die voor recreatie gebruikt worden.
- Is mijn auto ook verzekerd?
-
Nee, motorrijtuigen zijn niet verzekerd. Elektrische fietsen zijn dat wel.
- Een gezamenlijke reisverzekering voor Lat-relaties, kan dat?
-
Nee, dit kan niet. De verzekerden moeten op hetzelfde adres wonen.
- Ik wil een verzekering afsluiten. Wie moet mijn oude verzekering opzeggen?
-
Opzeggen dient u zelf te doen. Bij het aanvragen van uw nieuwe polis bieden wij een opzegbrief aan. Deze opzegbrief staat niet apart op onze website.
- Ik ga verhuizen. Hoe kan ik een adreswijziging doorgeven?
-
Via Mijn CZ kunt u wijzigingen in adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres en betalingsgegevens op een veilige manier aan CZ doorgeven.
- Is de premie die ik heb berekend op de website inclusief korting?
-
Ja, wij tonen op de website de premie inclusief collectiviteitskorting.
- Zijn mijn spullen in de tuin of schuur meeverzekerd?
-
Ja, de spullen in de schuur zijn meeverzekerd. Denkt u er wel aan om de schuur af te sluiten om het risico op diefstal te verminderen. Diefstal uit de tuin is beperkt verzekerd. Tuinstoelen en tuintafels zijn wel verzekerd, maar fietsen bijvoorbeeld niet.
- Ik verhuur mijn woning. Is die verzekerd?
-
Nee, wij verzekeren uw woning alleen als u daar zelf in woont. Een woning die u helemaal verhuurt aan anderen is niet verzekerd. Ook als u een deel van uw woning verhuurt, verzekeren wij de woning niet.
- Hoe bouw ik schadevrije jaren op?
-
Voor ieder jaar dat u achter elkaar verzekerd bent geweest en geen schade heeft gehad, bouwt u een schadevrij jaar op. Wij gebruiken het aantal schadevrije jaren in de berekening van de premie. Hoe meer schadevrije jaren u heeft, hoe lager de premie.
Uw korting kan oplopen tot maximaal 80 procent.
Het aantal schadevrije jaren kunt u opvragen bij uw huidige verzekeraar. Hoeveel schadevrije jaren u heeft, leggen verzekeraars vast in een landelijke database (Roy-Data). Wij controleren of de schadevrije jaren die u heeft opgegeven, kloppen met het aantal in deze database. Een eventueel verschil kan ervoor zorgen dat wij de berekende premie moeten aanpassen. Wanneer er sprake is van schade kunt u schadevrije jaren kwijtraken. Dit is afhankelijk van de situatie.
- Ik krijg korting via mijn werkgever. Hoe weten jullie dat ik echt werk voor deze organisatie?
-
Wij kunnen dit niet controleren. Wel kan er bij schade een probleem onstaan als blijkt dat u geen recht had op de berekende collectiviteitskorting.
- Hoe kan ik mijn pasgeboren kind aanmelden bij CZ?
-
Uw kindje moet binnen 4 maanden na de geboorte worden aangemeld voor de zorgverzekering. Kijk voor contactgegevens op de website van CZ.
- Is mijn motor ook verzekerd als iemand anders op mijn motor rijdt?
-
Ja, die persoon moet dan wel een geldig rijbewijs hebben. U moet die persoon bovendien toestemming hebben gegeven om op uw motor te rijden. Als iemand anders op uw motor een ongeluk veroorzaakt, kan dit wel gevolgen hebben voor uw schadevrije jaren. En dus voor de premie die u betaalt.
- Wie mag meedoen in het collectief?
-
(Oud) medewerker van Financiën inclusief partners en kinderen (inwonend of uitwonend studerend tot 30 jaar.)
Dus ook: VUT'ters, FPU'ers, gepensioneerden, anderszins regeling en werkzaam geweest bij Financiën, voorheen bij Turien/VGZ verzekerd (incl mobiliteitscontract (dus nu nog steeds werkzaam bij Rijksoverheid)
Werkzaam bij het ministerie van Financiën , Belastingdienst of een gerelateerde instelling of uit de groep Turien/VGZ
- Kan ik mijn verzekering beëindigen en wat is dan de opzegtermijn?
-
U kunt deze verzekering dagelijks opzeggen. Wij beëindigen uw verzekering 30 dagen later.
- Is het mogelijk om meerdere verzekeringen in één keer aan te vragen?
-
Nee, het is niet mogelijk om meerdere verzekeringen tegelijk aan te vragen. Wij stellen per verzekering specifieke vragen die u per aanvraag moet beantwoorden.
- Hoeveel dagen mag ik maximaal aaneengesloten op vakantie met de doorlopende reisverzekering?
-
U bent standaard verzekerd voor een reisduur van maximaal 60 dagen aaneengesloten. Als u dit aantal niet voldoende vindt, dan kunt u kiezen voor een reisduur van 180 of 360 dagen.
- Wat vergoedt mijn aansprakelijkheidsverzekering?
-
Uw aansprakelijkheidsverzekering dekt de schade die u of uw gezinsleden aan anderen veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan uw kind die een bal door de ruit van de buren schopt. De aansprakelijkheidsverzekering vergoedt de kosten van het vervangen van de ruit.
- Wie bouwt er schadevrije jaren op?
-
De persoon die de verzekering heeft afgesloten (de verzekeringnemer).
- Wat is het eigen risico?
-
Het eigen risico is EUR 150,- per gebeurtenis. Dat betekent dat u de eerste EUR 150,- zelf betaalt.
- Hoe kan ik mijn e-mailadres wijzigen?
-
Uw e-mailadres kunt u telefonisch wijzigen. U kunt hiervoor contact opnemen met de afdeling Klantenservice.
- Ik heb een wijziging doorgegeven via Mijn Verzekeringen. Ben ik direct verzekerd?
-
U ontvangt na de wijziging een bericht in Mijn Verzekeringen. In dit bericht leest u of u verzekerd bent.
- Hoe weten jullie dat ik uit dienst ben? Controleren jullie dat?
-
Nee, wij controleren niet of u nog in dienst bent bij uw werkgever. Als u van baan verandert, moet u dit zelf aan ons melden. Wij kijken dan samen met u naar uw verzekeringspakket.
- Mag elke verzekerde een andere aanvullende dekking kiezen?
-
Ja, iedere betalende verzekerde mag een eigen basisverzekering en eigen aanvullende dekking kiezen.
- Hoe bouw ik schadevrije jaren op?
-
Voor elk jaar dat u aaneengesloten verzekerd bent geweest en geen schade heeft gehad, bouwt u een schadevrij jaar op. Uw korting kan oplopen tot maximaal 80 procent. Wij gebruiken het aantal schadevrije jaren in de berekening van de premie. Als u meer schadevrije jaren heeft, is uw premie dus lager. Het aantal schadevrije jaren kunt u opvragen bij uw huidige verzekeraar.
Hoeveel schadevrije jaren u heeft, leggen verzekeraars vast in een landelijke database (Roy-Data). Wij controleren achteraf of de schadevrije jaren die u heeft opgegeven gelijk zijn aan het aantal in deze database. Een eventueel verschil kan ervoor zorgen dat wij de berekende premie moeten aanpassen.
Wanneer er sprake is van schade kunt u schadevrije jaren kwijtraken. Dit is afhankelijk van de situatie.
- Is het mogelijk om telefonisch een verzekering aan te vragen?
-
Nee, dat is niet mogelijk. Het is belangrijk dat u digitaal akkoord geeft voor een nieuwe verzekering. Ook moet u zelf antwoord geven op de vragen die wij verplicht zijn u te stellen.
- Is het belangrijk om geneeskundige kosten mee te verzekeren?
-
Ons advies is om altijd de dekking geneeskundige kosten mee te verzekeren. Uw zorgverzekering vergoedt namelijk niet altijd alle geneeskundige kosten in het buitenland.
- Wat moet ik doen als ik in het buitenland een ongeluk krijg waarbij mijn caravan ernstig is beschadigd?
-
Bij ernstige materiële schade kunt u dag en nacht contact opnemen met de alarmcentrale van SOS International. Het telefoonnummer is 088 - 980 04 02, vanuit het buitenland (+31) (0)88 - 980 04 02.
- Waar is de aansprakelijkheidsverzekering geldig?
-
De aansprakelijkheidsverzekering heeft een wereldwijde dekking. U bent dus overal verzekerd, zolang u in Nederland woont. Gaat u in het buitenland wonen, dan kunt u in uw nieuwe thuisland een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten.
- Kunnen mijn kinderen deelnemen aan het zorgcollectief?
-
Ja, kinderen tot 30 jaar kunnen deelnemen aan het zorgcollectief zolang er aanspraak is op kinderbijslag, studiefinanciering of buitengewone lastenaftrek wegens voorziening in levensonderhoud.
- Hoe hoog is mijn eigen risico?
-
Er geldt een eigen risico van EUR 100,- per schade. Dit betekent dat u bij schade de eerste EUR 100,- zelf betaalt. Is een bestuurder jonger dan 24 jaar, dan geldt een extra eigen risico van EUR 200,- per schade. Als u gebruik maakt van onze herstelservice verlagen wij uw eigen risico met EUR 100,-. Voor de dekking Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) geldt geen eigen risico.
- Zijn mijn kinderen ook meeverzekerd?
-
Ja, uw kinderen zijn meeverzekerd als u een gezinsdekking heeft. De kinderen zijn verzekerd zolang zij thuis wonen zijn of voor studie op kamers wonen. Op het moment dat zij op zichzelf gaan wonen en zelf de kost gaan verdienen, moeten zij een eigen aansprakelijkheidsverzekering afsluiten.
- Is erfrecht ook meeverzekerd?
-
Ja, dit valt onder de basismodule Consument, Wonen, Sociale verzekeringen en Pensioen.
- Wat moet ik doen als ik mijn auto verkoop?
-
U moet dit aan ons melden. U kunt de verzekering via uw digitale polismap opzeggen. In het polisoverzicht kunt u de verzekering beëindigen. De wijzigingsdatum is de datum waarop het kenteken op naam van de nieuwe eigenaar is gezet. Via de knop “wijzigen” kunt u de gegevens van een eventuele nieuwe auto doorgeven.
- Welke dekking krijgt mijn kind?
-
Ze krijgen dezelfde aanvullende verzekering als de ouder met de duurste aanvullende verzekering.
- Zit ik een jaar vast aan een verzekering die ik afsluit?
-
Nee, u kunt uw verzekering opzeggen met een opzegtermijn van één maand. Ook het eerste jaar. Bij verkoop van een verzekerd object (bijvoorbeeld uw huis of auto) kunt u uw polis per datum van verkoop beëindigen.
- Mijn woning staat leeg. Moet ik dit doorgeven?
-
Ja, u bent verplicht om dit binnen twee maanden door te geven. Leegstaande woningen zijn kwetsbaar. Er kunnen lekkages ontstaan die pas laat worden opgemerkt. Of vandalen kunnen vernielingen plegen aan de woning. Vanaf het moment dat uw woning leegstaat, is deze daarom alleen verzekerd voor schade door brand, ontploffing, blikseminslag en storm.
- Hoe hoog is mijn eigen risico?
-
Er geldt een eigen risico van EUR 100,- per gebeurtenis. Dit betekent dat u bij schade de eerste EUR 100,- zelf betaalt. Er geldt geen eigen risico als u gebruik maakt van de herstelservice. Het eigen risico van EUR 100,- voor mobiele elektronica vervalt niet, ook al maakt u gebruik van de herstelservice.
Spullen die staan in een vrijstaande garage binnen 300 meter van uw woning zijn ook verzekerd. Voor schade aan deze spullen geldt een eigen risico van EUR 500,-. Als u gebruikt maakt van de herstelservice is het eigen risico bij schade aan deze bezittingen EUR 400,-.
- Moet ik het melden als ik met pensioen ga?
-
Nee, u hoeft ons niet op de hoogte te stellen als u met pensioen gaat. De verzekeringen kunnen ongewijzigd voortgezet worden.
- Kan ik kiezen voor een hoger eigen risico?
-
Ja, dat kan. U kunt kiezen voor een eigen risico van EUR 375,- of EUR 750,-. U betaalt dan minder premie. U kunt het eigen risico alleen verhogen als u WA + Uitgebreid Casco heeft.
- Ik kan niet inloggen. Ik heb gekozen voor de optie 'Wachtwoord vergeten', maar krijg de melding dat het e-mailadres onbekend is. Hoe kan dit?
-
Het kan zijn dat uw account nog niet is geactiveerd. Kies voor de optie 'Activatiemail kwijt'. Kunt u dan nog steeds niet inloggen? Neem dan contact op met onze Klantenservice.
- Heb ik naast een caravanverzekering ook een reisverzekering nodig?
-
Een caravanverzekering verzekert de caravan en mogelijk de inboedel. Kleding en andere spullen in de caravan, vallen onder reisbagage. Als u deze zaken wilt meeverzekeren, dan heeft u een reisverzekering nodig.
- Moet ik mijn polisblad meenemen op vakantie?
-
Dat hoeft niet. Het polisnummer en alarmnummer heeft u wel nodig bij problemen. Zorg er dus voor dat u deze nummers altijd meeneemt op reis. Sla ze bijvoorbeeld ook op in uw mobiele telefoon.
- Wat moet ik doen als mijn auto naar de sloop gaat?
-
U moet dit aan ons melden. U kunt de verzekering via uw digitale polismap opzeggen. De wijzigingsdatum is de datum van afgifte van het vrijwaringsbewijs. Dit bewijs ontvangt u van het sloopbedrijf.
- Tot welke leeftijd zijn de kinderen meeverzekerd?
-
Er is geen leeftijdsgrens. Kinderen zijn meeverzekerd als zij inwonend zijn of voor een opleiding elders in Nederland wonen.
- Wat houdt All Risk in?
-
De inboedelverzekering verzekert schade aan spullen in uw woning veroorzaakt door bijvoorbeeld brand, inbraak of water. Plotselinge gebeurtenissen die u niet zelf in de hand had. Schade is niet altijd verzekerd, bijvoorbeeld als er opzet in het spel is. Ook slijtage is niet verzekerd.
- Zijn huisdieren meeverzekerd?
-
Ja, huisdieren zijn meeverzekerd als u deze particulier of als hobby houdt. Dit geldt niet alleen voor honden of katten, maar ook voor bijvoorbeeld paarden. Dieren die voor commerciële doeleinden worden gehouden, vallen niet onder deze verzekering.
- Wie zijn er verzekerd onder de rechtsbijstandverzekering?
-
De personen die op uw adres zijn ingeschreven zijn standaard meeverzekerd.
- Wordt mijn premie ingehouden op mijn salaris?
-
Nee , de premie wordt niet ingehouden op uw salaris.
- Ik heb bij mijn rechtsbijstandverzekering al een dekking voor verkeer. Heb ik een dekking voor rechtsbijstand nodig bij mijn motorverzekering?
-
Nee, bij de verkeersdekking op uw rechtsbijstandverzekering heeft u al dekking voor uw motor.
- Ik wil een nieuwe verzekering aanvragen, maar kan op dit moment niet inloggen. Wat moet ik doen?
-
U kunt zonder in te loggen een verzekering aanvragen op onze website. Deze nieuwe polis plaatsen wij in uw bestaande Mijn Verzekeringen.
- Ik heb een reisverzekering aangevraagd en ben nu ook verzekerd voor wintersport. Maar ik wil geen wintersportdekking. Kan dat?
-
De dekking voor wintersport is standaard inbegrepen in de basisdekking. U kunt deze reisverzekering niet zonder wintersportdekking afsluiten.
- Is mijn hele gezin verzekerd?
-
U kunt deze verzekering afsluiten voor één persoon of voor meerdere personen. In het laatste geval is uw hele gezin verzekerd.
- Hoe kom ik aan een groene kaart?
-
De groene kaart sturen wij na acceptatie van de verzekering. Bent u de groene kaart kwijt? Dan kunt u een nieuwe groene kaart via de digitale polismap aanvragen. Ga hiervoor naar het polisoverzicht en klik op de verzekering waarvoor u de groene kaart wil ontvangen.
- Moet ik mijn caravan verplicht verzekeren?
-
Nee, dit is niet verplicht.
- Hoe krijg ik een nieuwe polis en polispas?
-
U krijgt na aanmelding automatisch de polis en zorgpas thuisgestuurd. De zorgpas kent geen werelddekking. Desgewenst kunt u een EHIC zorgpas aanvragen. Deze zorgpas kent een Europadekking en dient ook meegenomen te worden als u buiten Europa reist.
- Ik heb bij mijn rechtsbijstandverzekering al een dekking voor verkeer. Heb ik een dekking voor rechtsbijstand nodig bij mijn autoverzekering?
-
Nee, bij de verkeersdekking op uw rechtsbijstandverzekering heeft u al dekking voor uw auto.
- Mogen mijn kinderen gebruik maken van de collectiviteitskorting?
-
Ja, kinderen onder de 27 jaar die thuis wonen of voor een studie uitwonend zijn, kunnen gebruik maken van deze verzekeringen met collectiviteitskorting.
- Wat houdt de nieuwwaarderegeling in?
-
Als u een nieuwe motor verzekert, dan is deze de eerste drie jaar verzekerd tegen de nieuwwaarde. Dit geldt alleen als u de eerste eigenaar van de motor bent. De motor mag bovendien niet ouder dan drie jaar zijn. Wij vergoeden de prijs van een nieuwe motor van hetzelfde model, type en uitvoering op het moment van de schade. De regeling geldt alleen als uw motor WA + Uitgebreid Casco is verzekerd. Deze regeling geldt voor motoren met een maximale cataloguswaarde van EUR 25.000,-.
- Ik woon in een huurhuis. Moet ik mij verzekeren tegen glasschade?
-
Soms is een verzekering voor glasschade onderdeel van uw huurcontract. Vraag als u twijfelt aan uw verhuurder wie schade aan glaswerk moet betalen. Bent u niet verzekerd? Dan is het verstandig om bij uw inboedelverzekering een aanvullende dekking voor glasschade af te sluiten.
- Zijn mijn zonnepanelen verzekerd?
-
Ja, zonnepanelen zijn standaard meeverzekerd bij de woonhuisverzekering.
- Zijn mijn zonnepanelen ook verzekerd?
-
Ja, uw zonnepanelen zijn verzekerd wanneer u heeft gekozen voor de aanvullende dekking voor glasschade.
- Voor welk bedrag ben ik verzekerd?
-
Wij werken niet met verzekerde bedragen. U krijgt bij ons de garantie tegen onderverzekering. Zo komt u nooit voor verrassingen te staan.
- Wat houdt de aankoopwaarderegeling in?
-
Als u een tweedehands motor heeft gekocht dan geldt er een aankoopwaarderegeling. Raakt uw motor binnen drie jaar total loss of wordt uw motor gestolen, dan keert uw verzekering de aankoopwaarde uit. Dat is het bedrag dat u heeft betaald voor uw motor. Deze regeling geldt bij de dekking WA + Uitgebreid Casco. De cataloguswaarde van de motor mag niet hoger zijn dan EUR 25.000,-.
- Hoe kan ik een verzekeringspasje aanvragen?
-
Wij geven geen pasjes uit. In noodgevallen heeft u uw polisnummer en alarmnummer nodig. Wij raden u aan om deze informatie op te slaan in uw mobiele telefoon of op te schrijven.
- Wat zijn de beveiligingseisen van mijn caravan?
-
Is de cataloguswaarde van uw caravan lager dan EUR 20.000? Dan kunt u volstaan met een wielklem of een koppelingsslot.
Is de cataloguswaarde van uw caravan hoger dan EUR 20.000? Dan moet u uw caravan beveiligen met een wielklem én een koppelingsslot.
Deze eisen gelden niet als u de caravan stalt in een (winter)stalling of schuur en als u de caravan niet op slot mag zetten volgens (brandweer)voorschriften. Bij schade moet dit wel aantoonbaar zijn. - In welke landen ben ik verzekerd?
-
Op de groene kaart staat in welke landen de verzekering geldig is.
- De verzekeringsnemer is overleden en het woonhuis staat te koop. Kan ik de aansprakelijkheidsverzekering opzeggen?
-
De erven zijn aansprakelijk voor eventuele schade die door de woning wordt toegebracht aan derden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een dakpan die van het huis waait. Wij adviseren u de verzekering pas op te zeggen als de woning is verkocht. U kunt de verzekering via e-mail of per post opzeggen.
- Mogen mijn ouders gebruik maken van mijn collectiviteitskorting?
-
Nee, helaas mogen ouders geen gebruik maken van uw collectiviteitskorting.
- Mijn zoon/dochter gaat met school naar het buitenland, is dit verzekerd?
-
Nee, dit is niet verzekerd. Alleen reizen met een recreatief karakter vallen binnen de dekking van deze verzekering.
- Voor welk bedrag ben ik verzekerd?
-
Wij werken niet met verzekerde bedragen. U krijgt bij ons de garantie tegen onderverzekering. Zo komt u nooit voor verrassingen te staan.
- Hoe moet ik oversluiten?
-
U kunt u heel gemakkelijk op verschillende manieren aanmelden bij CZ. CZ kan ook uw huidige zorgverzekering voor u opzeggen.
De wijziging kunt u op de volgende wijzen doorgeven:- Mijn CZ
- via het formulier Uw vraag aan CZ
- telefonisch via telefoonnummer 088 - 555 7777
- schriftelijk naar Postbus 90152, 5000 LD Tilburg
- U kunt ook langsgaan bij een van de CZ kantoren.
Kijk voor adressen op www.cz.nl/locatie.
- Mag ik mijn schade overal laten herstellen?
-
Ja, wij raden u aan gebruik te maken van onze herstelservice. Die neemt al uw zorgen uit handen. Wij betalen rekeningen rechtstreeks aan het schadeherstelbedrijf. U hoeft niets zelf voor te schieten. Wel betaalt u zelf het eigen risico aan het herstelbedrijf. Kiest u voor een herstelbedrijf dat niet is aangesloten bij onze herstelservice? U betaalt een eigen risico van EUR 650,-. Bent u als eigenaar van de auto ouder dan 23 jaar en laat u uw auto besturen door iemand die jonger is dan 24 jaar? Dan is het eigen risico EUR 900,-.
- Mogen mijn broers/zussen gebruik maken van mijn collectiviteitskorting?
-
Nee, helaas mogen broers of zussen geen gebruik maken van uw collectiviteitskorting.
- Ik ben ziek, word ik altijd geaccepteerd?
-
CZ accepteert u automatisch behalve bij de aanvullende verzekering Uitgebreide Tandarts Fincover. Voor deze verzekering moet uw tandarts een tandartsverklaring invullen over de toestand van uw gebit en het te verwachten onderhoud. De adviserend tandarts van CZ beoordeelt deze verklaring en adviseert over acceptatie. Wordt u niet geaccepteerd, dan kunt u zonder problemen de aanvullende verzekeringen Tandarts Fincover afsluiten.
Hebt u een betalingsachterstand voor de basisverzekering bij een andere zorgverzekeraar? Dan schrijft uw zorgverzekeraar u niet uit. Door inschrijving bij CZ bent u dubbel verzekerd.
- Kan ik mijn verzekering beëindigen en wat is dan de opzegtermijn?
-
U kunt deze verzekering dagelijks opzeggen. Wij beëindigen uw verzekering 30 dagen later.
- Mijn kind is voor studie uitwonend, valt deze onder de aansprakelijkheidsverzekering?
-
Ja, zolang uw kind voor studie uitwonend is, valt hij onder de dekking van de aansprakelijkheidsverzekering.
- Mag ik zelf een advocaat kiezen?
-
Is de hulp van een advocaat verplicht om u in een procedure bij de rechter bij te staan? Dan mag u zelf bepalen welke advocaat wordt ingeschakeld. De kosten van externe hulp, zoals een advocaat, wordt vergoedt tot maximaal EUR 60.000. Is een advocaat in een gerechtelijke of administratieve procedure niet verplicht? Maar u wilt dat toch? Dan kan dat. De vergoeding is dan gemaximeerd tot EUR 10.000. Schakel niet meteen zelf een advocaat in, maar vraag altijd eerst toestemming.
- Hoe hoog is het bedrag dat mijn verzekering vergoedt?
-
Dat hangt af van de schade die u heeft en van wat er precies is gebeurd. Zijn er spullen gestolen, dan kunnen we aan de hand van bonnen de waarde bepalen. Of er komt een expert langs die bepaalt wat de waarde was van uw bezittingen. De waarde is onder andere afhankelijk van de ouderdom van uw bezittingen.
- Wat moet ik doen als ik mijn motor verkoop?
-
U moet dit aan ons melden. U kunt de verzekering via uw digitale polismap opzeggen. De wijzigingsdatum is de datum waarop het kenteken op naam van de nieuwe eigenaar is gezet. Via de knop “wijzigen” kunt u de gegevens van een eventuele nieuwe motor doorgeven
- Mijn zoon/dochter gaat een talencursus volgen in het buitenland, is dit verzekerd?
-
Nee, dit is niet verzekerd. Alleen reizen met een recreatief karakter vallen binnen de dekking van deze verzekering.
- Bieden jullie korting aan als ik meerdere verzekeringen afsluit?
-
Nee, wij geven geen korting aan klanten met meerdere verzekeringen. De korting zit standaard in uw premie verwerkt.
- Ik wil gebruik maken van de herstelservice. Bij welke garages kan ik de schade laten repareren?
-
Bekijk de lijst met schadeherstellers die zijn aangesloten bij de herstelservice.
- Ik heb een auto geleend en schade veroorzaakt. Valt dit onder mijn aansprakelijkheidsverzekering?
-
Nee, dit moet verhaald worden op de autoverzekering van het betreffende voertuig.
- Wat is de wachttijd voor rechtsbijstand?
-
Bij de meeste rechtsbijstandverzekeringen krijgt u de eerste maanden geen juridische hulp. Deze rechtsbijstandverzekering kent geen wachttijd. U krijgt direct na het afsluiten hulp. Het conflict moet wel ontstaan zijn nadat u de verzekering afsloot.
- Vallen bijgebouwen onder de woonhuisverzekering?
-
Ja, bijgebouwen zijn meeverzekerd onder de woonhuisverzekering. Een garage die aan uw woning vastzit of op het terrein van uw woning staat, is standaard meeverzekerd. Staat uw garage niet op eigen terrein, maar wel binnen 300 meter van uw woning? Deze garage kunt u apart meeverzekeren. In dat laatste geval is de garage verzekerd tot EUR 20.000,-.
- Tijdens mijn verhuizing staat mijn inboedel op twee verschillende adressen. Zijn spullen op beide verzekerd?
-
Ja, spullen zijn op beide adressen verzekerd voor een periode van 3 maanden. Let op: lijfsieraden en andere waardevolle bezittingen moeten zich op het adres bevinden waar u op dat moment woonachtig bent.
- Kan ik mijn verzekering beëindigen en wat is dan de opzegtermijn?
-
U kunt deze autoverzekering dagelijks opzeggen. Wij beëindigen uw verzekering 30 dagen later.
- Mijn zoon/dochter gaat studeren/stage lopen in het buitenland, is dit verzekerd?
-
Nee, dit is niet verzekerd. Alleen reizen met een recreatief karakter vallen binnen de dekking van deze verzekering.
- Waar dien ik mijn declaraties in?
-
U kunt declaraties online indienen via Mijn CZ of ze met een declaratieformulier insturen naar CZ, postbus 90152, 5000 LD in Tilburg.
- Ik woon in het buitenland. Kan ik ook een verzekering afsluiten?
-
U woont officieel in België of Duitsland? Gelukkig biedt Aon ook in deze landen uitstekende verzekeringen aan. Meer informatie via onderstaande contactgegevens.
Duitsland:
Tel: +49 (0)208 7006 1500
E-mail: info@privatversicherungplus.de
België:
Tel: +32 (0)3217 9801
Web: www.motoverzekeringen.be/home - Wat moet ik doen bij een verhuizing?
-
Verhuist u naar een nieuwe koopwoning? Sluit dan voor de nieuwe woning een nieuwe woonhuisverzekering af.
- Wat moet ik doen als mijn motor naar de sloop gaat?
-
U moet dit aan ons melden. U kunt de verzekering via uw digitale polismap opzeggen. In het polisoverzicht kunt u via de knop “wijzigen” de verzekering stopzetten. De wijzigingsdatum is de datum van afgifte van het vrijwaringsbewijs. Dit bewijs ontvangt u van het sloopbedrijf.
- Ik heb een woonhuisverzekering bij Aon. Heb ik glasdekking nodig op mijn inboedelverzekering?
-
Nee, dit is niet nodig. Bij de woonhuisverzekering is glas standaard meeverzekerd.
- Ik verhuis naar een nieuwe woning, maar mijn oude woning staat nog te koop. Wat moet ik doen?
-
Verhuist u naar een nieuwe koopwoning? Sluit dan voor de nieuwe woning een nieuwe woonhuisverzekering af. U kunt de oude verzekering aanhouden tot uw huis is verkocht.
- Hoe kom ik aan een groene kaart?
-
De groene kaart sturen wij na acceptatie van de verzekering. Wanneer u een andere motor koopt, sturen wij u per post een nieuwe groene kaart. Bent u de groene kaart kwijt? Dan kunt u een nieuwe groene kaart aanvragen via de digitale polismap. Ga hiervoor naar het polisoverzicht en klik op de verzekering waarvoor u de groene kaart wil ontvangen.
- Mijn zoon/dochter gaat vrijwilligerswerk doen in het buitenland, is dit verzekerd?
-
Nee, dit is niet verzekerd. Alleen reizen met een recreatief karakter vallen binnen de dekking van deze verzekering.
- Mijn overleden partner had recht op collectiviteitskorting. Mag ik gebruik blijven maken van deze verzekeringen?
-
Ja, de verzekering mag worden voortgezet door de weduwe, de weduwnaar, de levenspartner of kinderen onder 27 jaar van een overleden werknemer.
- In welke landen ben ik verzekerd?
-
Op de groene kaart staat in welke landen de verzekering geldig is.
- Mijn polis klopt niet. Wat moet ik doen?
-
Neem zo snel mogelijk contact op met CZ Klantenservice.
- Ik wil met mijn kinderen op vakantie, maar zij staan ingeschreven op het adres van mijn partner. Zijn ze verzekerd?
-
Ja, uw kinderen zijn verzekerd als zij door co-ouderschap elders in Nederland wonen.
- Mijn kind studeert en woont op kamers. Valt de kamer onder onze inboedelverzekering?
-
Nee, deze valt niet onder uw inboedelverzekering. Uw kind moet een inboedelverzekering aanvragen voor de kamer.
- Kan ik mijn inboedel in een opslag bewaren en hoe lang zijn deze spullen dan verzekerd?
-
Ja, u kunt de inboedel maximaal 3 maanden in een opslag bewaren. Deze opslag moet wel afgesloten kunnen worden. Er is alleen dekking voor diefstal bij braak van buitenaf.
- Mag er iemand anders in mijn auto rijden?
-
Ja, u mag zelf bepalen wie er in uw auto rijdt. Bestuurders moeten wel in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Rijdt er regelmatig iemand anders in uw auto? Dan moet u dit aan ons melden.
Als andere bestuurders schade veroorzaken, gaat dit ten koste van uw schadevrije jaren en no-claim korting. Deze schade kan niet worden verhaald op een aansprakelijkheidsverzekering. - Mag ik mijn schade overal laten herstellen?
-
Ja, dat mag. Het eigen risico wordt verminderd met EUR 100,- per schade als u gebruik maakt van onze herstelservice.
- Ik heb schade door vandalisme. Is dit gedekt?
-
Schade door vandalisme wordt gedekt als u WA + Uitgebreid Casco (All risk) heeft. Denk hierbij aan afgetrapte spiegels, lek gestoken banden en krassen op de lak. Houd er wel rekening mee dat het claimen van dergelijke schade leidt tot een hogere premie.
Weet u niet wie de dader is, maar is de schade veroorzaakt door een ander motorvoertuig? Of is de dader niet verzekerd? In sommige gevallen komt u in aanmerking voor een schadevergoeding door het Waarborgfonds. Op de website van het Waarborgfonds vindt u hierover meer informatie.
- Ik wil gebruik maken van de herstelservice. Bij welke garages kan ik de schade laten repareren?
-
Vind een aangesloten herstelbedrijf op de website van Focwa.
- Waar vind ik de lijst met aangesloten herstellers?
-
U vindt de lijst met schadeherstellers op de pagina 'Schade melden' van deze website.
- Waar kan ik een declaratieformulier vinden?
-
Bij het afsluiten van de verzekering heeft u een declaratieformulier ontvangen. Bent u deze kwijt? U kunt een nieuw declaratieformulier downloaden via Mijn CZ of aanvragen bij CZ Klantenservice.
- Ik heb een tweede auto. Welke schadevrije jaren worden hiervoor gehanteerd?
-
Schadevrije jaren worden opgebouwd per voertuig en gelden niet voor een tweede auto.
- Krijg ik een vervangende motor als ik gebruik maak van de herstelservice?
-
Ja, als uw motor wordt gerepareerd door een aangesloten herstelbedrijf. In dat geval krijgt u een andere motor zolang uw motor bij het herstelbedrijf staat. Vind een aangesloten herstelbedrijf op de website van Focwa.
- Wanneer en hoe vraag ik een machtiging aan?
-
Dit verschilt per vergoeding. Voor sommige behandelingen of hulpmiddelen moet u altijd een akkoordverklaring aanvragen. Voor anderen alleen als u naar een zorgverlener gaat waar CZ geen afspraken mee heeft gemaakt. Per vergoeding vindt u hier informatie over op www.cz.nl/vergoedingen.
- Moet mijn motor op slot staan als deze in de stalling staat?
-
Heeft u WA + Beperkt Casco of WA + Uitgebreid Casco, dan moet uw motor altijd een ART klasse 4 goedgekeurd slot (zie http://www.stichtingart.nl) hebben. Ook in de stalling moet uw motor op slot staan.
- Wat zijn de beveiligingseisen die gelden voor mijn motor?
-
Beveiligingseisen zijn afhankelijk van de waarde en leeftijd van uw motor. U vindt de beveiligingseisen die gelden voor uw motor op uw polisblad.
- Hoe hoog is mijn eigen risico?
-
Om u een woonhuisverzekering aan te bieden met een zeer lage premie, geldt er een eigen risico. Het eigen risico is EUR 150,- per gebeurtenis. Dit betekent dat u de eerste EUR 150,- per gebeurtenis zelf betaalt. Bij schade door storm is het eigen risico EUR 250,- per gebeurtenis. U heeft geen eigen risico als u gebruik maakt van de herstelservice.
- Kan ik mijn verzekering beëindigen en wat is dan de opzegtermijn
-
U kunt deze verzekering dagelijks opzeggen. Wij beëindigen uw verzekering 30 dagen later.
- Welke geneesmiddelen krijg ik vergoed?
-
U krijgt een vergoeding voor alle geneesmiddelen die voorkomen in het geneesmiddelenvergoedingssysteem (GVS) van het ministerie van Volksgezondheid. Soms zijn daar voorwaarden aan verbonden of moet u een akkoordverklaring hebben. Als meerdere fabrikanten hetzelfde medicijn maken, vergoedt CZ het goedkoopste geneesmiddel. U kunt dit controleren met de lijst Voorkeurgeneesmiddelen. Hier vindt u meer informatie over de vergoeding van geneesmiddelen.
- Ik heb schade door vandalisme. Is dit gedekt?
-
Schade door vandalisme wordt gedekt als u WA + Uitgebreid Casco (All risk) heeft. Denk hierbij aan afgetrapte spiegels, lek gestoken banden en krassen op de lak. Houd er wel rekening mee dat het claimen van dergelijke schade leidt tot een hogere premie.
Weet u niet wie de dader is, maar is de schade veroorzaakt door een ander motorvoertuig? Of is de dader niet verzekerd? In sommige gevallen komt u in aanmerking voor een schadevergoeding door het Waarborgfonds. Op de website van het Waarborgfonds vindt u hierover meer informatie.
- Wat is het collectiviteitsnummer van Fincover?
-
Het collectiviteitsnummer is 004094514
- Waar kan ik formulieren downloaden?
-
Via de pagina formulieren op www.cz.nl kunt u formulieren online invullen, downloaden en/of printen. Ook kunt uverschillende formulieren online invullen, downloaden en/of printen via Mijn CZ
Collectiviteitsnummer Fincover 004094514
- Wat gaat er gebeuren met mijn toegekende Persoonsgebonden budget (PGB) bij overstap naar CZ?
-
Wanneer u een PGB toegekend heeft gekregen en overstapt naar CZ, ontvangt u automatisch van CZ bericht over uw PGB. Er vindt namelijk een overdracht plaats tussen verzekeraars via een centraal systeem wat toegankelijk is voor alle zorgverzekeraars. Dit systeem noemt men het VECOZO systeem.
- Wanneer ik al onder behandeling ben van een fysiotherapeut begin ik dan bij CZ in het nieuwe jaar op basis van de genoemde maximale vergoeding per jaar?
-
Ja, u dient er wel rekening mee te houden dat de betrokken fysiotherapeut wel een contract met CZ dient te hebben. Dit kunt u nakijken op www.cz.nl/zorgvinden
- Wanneer ik een aanvullend tandarts verzekering afsluit en mijn kind is in 2019 al met een behandeling orthodontie begonnen, begint de telling voor wat betreft de vergoeding bij CZ dan opnieuw?
-
Als u een nieuwe CZ verzekerde bent, dan begint de telling opnieuw. Stapt u over van een andere CZ verzekering met een dekking voor orthodontie dan tellen de reeds gemaakte kosten mee voor de maximale vergoeding.
- De All Risk dekking, wat houdt dat in?
-
De woonhuisverzekering verzekert schade door plotselinge en onvoorziene gebeurtenissen die u niet zelf in de hand had.
- Kan ik zonder medische selectie elke aanvullende verzekering afsluiten?
-
Ja met uitzondering van de uitgebreide tandartsverzekering. Hiervoor is een tandartsverklaring nodig over de staat van het gebit, tenzij men voorafgaand aan de aanvraag al een gelijkwaardig pakket had bij de vorige verzekeraar.
- Binnen de Zorgverzekeringswet kan men een PGB aanvragen voor wijkverpleging. Wat behoort tot wijkverpleging?
-
- Verpleging
- Persoonlijke verzorging
- Intensieve Kindzorg
- Palliatief terminale thuiszorg
Voor deze zorg kan ook geleverd worden in Zorg in Natura (ZIN). Meer informatie is opgenomen in het PGB-reglement. Ook op www.cz.nl/pgb staat veel informatie over PGB via de Zvw.
Cliënten met een levenslange zware zorgvraag ontvangen zorg uit de Wet langdurige zorg (Wlz). Dit wordt uitgevoerd door de regionale Zorgkantoren. Hier kan men kiezen uit Zorg in Natura (ZIN) of PGB. Deze cliënten hebben een Zorgzwaartepakket (ZZP) als indicatie.
Vanaf 1 januari 2015 vergoeden de zorgverzekeraars eerste drie jaar van de Langdurige Geestelijke Gezondheidszorg MET behandeling (en opname) voor verzekerden vanaf 18 jaar. Vanaf het vierde behandeljaar gaat deze zorg over naar de Wlz (uitgevoerd door de Zorgkantoren). Deze cliënten hebben een ZZP-indicatie GGZ-B. Hier geldt een overgangsrecht voor cliënten die op 1 januari 2015 in jaar 2 of 3 van de opname zitten. Zij komen niet over naar de Zvw voor de vergoeding maar blijven in de Wlz. Dit omdat zij deze zorg nu al vergoed krijgen uit de AWBZ.
- Komen de preferente (voorkeurs) medicijnen ten laste van het eigen risico?
-
Voorkeurs medicijnen komen bij CZ wél ten laste van het eigen risico. CZ maakt met veel zorgverleners en leveranciers afspraken over kwaliteit en prijzen. Kijk of de door u gewenste zorgaanbieder voor uw zorg gecontracteerd is door CZ.
- Moet ik aan mijn zorgverlener ( ziekenhuis, huisarts etc ) doorgeven dat ik van verzekeraar ben gewisseld?
-
De huidige zorgverlener ziet in een centraal systeem welke toegankelijk is voor alle zorgverleners (VECOZO systeem) wie de actuele zorgverzekeraar is.
Het declareren gaat dus altijd goed. Zorgverleners die geen gebruik maken van VECOZO zullen de factuur aan u meegeven. U stuurt de factuur vervolgens zelf naar de eigen zorgverzekeraar. Hierbij is er dus geen noodzaak dat u bij de zorgverlener meldt dat u bent overgestapt naar een andere zorgverzekeraar.
- Heb je een internationale zorgpas nodig om zorg in het buitenland te krijgen (tijdens vakanties)? Of voldoet de CZ zorgpas?
-
Met de huidige zorgpas van CZ kunt u terecht bij gecontracteerde ziekenhuizen in België, Duitsland en Oostenrijk. Voor de meeste Europese landen kunnen verzekerden naast de CZ zorgpas ook een EHIC aanvragen. EHIC is een internationale zorgpas zodat dokters, ziekenhuizen, apothekers en andere zorgverleners in het buitenland weten dat hun rekening betaald wordt door CZ. Er zitten geen kosten aan deze pas verbonden en wordt binnen 4 werkdagen verstuurd. Uit kostenoogpunt is er door CZ voor gekozen om niet standaard een EHIC te leveren. De EHIC is namelijk maar 1 tot 2 jaar geldig en een CZ zorgpas zolang er niets wijzigt in de verzekering. De EHIC kan worden aangevraagd op www.ehic.nl
* Let op: particuliere zorgaanbieders accepteren de EHIC niet.
- Waarom zou ik een ongevallenverzekering afsluiten?
-
De kosten die er na een ongeval ontstaan kunnen vaak erg hoog zijn. Denk aan kosten voor aanpassingen in uw woning. Ook na overlijden door een ongeval kan een extra geldbedrag nodig zijn om alle extra kosten te betalen. Met een ongevallenverzekering ontvangt u een uitkering na een ongeval waarbij een verzekerde blijvend invalide raakt of overlijdt. De verzekering geldt thuis, in het verkeer, in de vakantie en tijdens werkzaamheden.
- Wat wordt er onder een ongeval verstaan?
-
Onder een ongeval verstaan wij een onverwachte gebeurtenis die leidt tot letsel aan lichaam en/of geest. Als gevolg van dit letsel raakt de verzekerde permanent invalide of komt te overlijden. Het letsel moet medisch vast te stellen zijn. De verzekering geeft ook dekking voor andere gebeurtenissen. De volledige omschrijving leest u in de polisvoorwaarden.
- Waar is de ongevallenverzekering geldig?
-
De ongevallenverzekering heeft een wereldwijde dekking.
- Wat is verzekerd?
-
Bij overlijden door een ongeval wordt het voor overlijden verzekerde bedrag uitgekeerd. Bij volledige of gedeeltelijke invaliditeit wordt de uitkering vastgesteld op een percentage van het verzekerde bedrag. In de polisvoorwaarden staat hoe dit percentage wordt bepaald.
- Wat is niet verzekerd?
-
Naast de algemene uitsluitingen zoals molest, fraude of bedrog geeft deze verzekering geen dekking voor situaties zoals opzet, misdrijf, wedstrijden met motorvoertuigen en gebruik van alcohol of verdovende middelen. Het volledige overzicht wat niet verzekerd is leest u in de polisvoorwaarden.
- Tot welke leeftijd kan een verzekering worden afgesloten?
-
Voor uzelf of uw partner is de maximale aanvangsleeftijd 69 jaar. Een kind mag maximaal 26 jaar oud zijn.
- Bij welke leeftijd eindigt de verzekering?
-
De verzekering eindigt aan het einde van het verzekeringsjaar waarin de verzekerde 75 jaar is geworden. Wordt een verzekerd kind 27 jaar? Dan eindigt de verzekering voor dat kind aan het einde van het verzekeringsjaar waarin het kind 27 jaar is geworden.
- Tot welke leeftijd zijn kinderen meeverzekerd?
-
Kinderen zijn meeverzekerd tot het einde van het verzekeringsjaar waarin het kind 27 jaar is geworden.
- Zijn uitwonend studerende kinderen ook meeverzekerd?
-
Ja, kinderen die in Nederland uitwonend zijn voor een studie zijn meeverzekerd. De verzekering loopt tot het einde van het verzekeringsjaar waarin het kind 27 jaar is geworden.
- Wat zijn bijzondere sporten?
-
Bijzondere sporten zijn sporten op sneeuw en ijs, bergsport, luchtsport, watersport en andere sporten met een meer dan normaal risico. De volledige beschrijving leest u in de polisvoorwaarden.
- Kunnen Bijzondere sporten worden meeverzekerd?
-
Ja, u kunt de verzekering uitbreiden met de dekking Bijzondere sporten.
- Ik rijd motor. Is dit risico meeverzekerd?
-
Ja, het risico van motorrijden is gewoon meeverzekerd.
- Zijn risicovolle beroepen uitgesloten?
-
Nee, alle beroepen zijn verzekerd. Wel moet u een verandering van het beroep doorgegeven.
- Moet ik een verandering van mijn beroep doorgeven?
-
Ja, een verandering van het beroep moet u binnen 30 dagen na die verandering doorgeven. De verzekeraars beoordelen dan het risico van het nieuwe beroep. Als het risico groter is geworden kan de verzekering worden aangepast of worden opgezegd.
- Ben ik ook op mijn werk verzekerd?
-
Ja, als het beroep verzekerd is bent u ook tijdens het werk verzekerd.
- Als ik dubbel verzekerd ben, krijg ik dan de premie terug die ik betaald heb?
-
Nee, als u dubbel verzekerd bent, krijgt u geen premie terug. De verzekeraar heeft in die periode namelijk wel risico gelopen.
- Ik heb een schadeverzekering voor inzittenden bij mijn autoverzekering. Is dat hetzelfde als een ongevallenverzekering?
-
Nee, bij een ongevallenverzekering krijgt u een vast bedrag uitgekeerd. Bij de inzittendenverzekering krijgt u als gevolg van een ongeval met de verzekerde auto, de daadwerkelijke schade uitgekeerd.
- Wat zijn de verplichtingen na een ongeval?
-
U moet het ongeval zo snel mogelijk melden. Daarnaast moet u alle informatie aan verzekeraars geven en alle vragen naar waarheid beantwoorden. De volledige beschrijving van uw verplichtingen leest u in de polisvoorwaarden.
- Kan ik de verzekering ook afsluiten als ik in het buitenland woon?
-
Nee, u moet in Nederland wonen. Verhuist u naar het buitenland? Dan eindigt de verzekering zodra u niet meer in Nederland woont.
- Kan ik mijn verzekering beëindigen en wat is dan de opzegtermijn?
-
U kunt deze verzekering dagelijks opzeggen met een opzegtermijn van een maand.
- Heb ik bedenktijd na het afsluiten van de ongevallenverzekering?
-
Als u de verzekering niet wilt, laat u dit dan binnen 14 dagen na ontvangst van de polis weten. Wij beëindigen uw verzekering dan kosteloos.
- Worden er poliskosten in rekening gebracht?
-
Nee, bij het afsluiten, tussentijds wijzigen of beëindigen van de ongevallenverzekering worden geen poliskosten in rekening gebracht.
Ik wil gegevens inzien of wijzigen
U wilt een nieuwe groene kaart aanvragen, polisvoorwaarden bekijken, uw verzekering aanpassen, facturen inzien, adresgegevens veranderen of een verzekering opzeggen?
Bellen of e-mailen is niet nodig. Ga naar Mijn Verzekeringen en het is zo geregeld.
InloggenMijn Verzekeringen
Ik wil contact
Ik wil schade melden.
U vindt de juiste telefoonnummers en formulieren op onze schade-pagina.
Naar Schade meldenIk heb een noodgeval
Neem bij ernstige ongelukken of medische noodgevallen contact op met onze Alarmcentrale.
Deze is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.
U kunt ons telefonisch bereiken op werkdagen tussen 08:00 en 18:00 uur.
088 - 980 0402
Vanuit het buitenland:
(+31) (0)88 - 980 0402
Stel uw vraag aan de Klantenservice
Onze veelgestelde vragen hebben uw vraag niet beantwoord? Stel uw vraag aan onze klantenservice.
U kunt ons telefonisch bereiken op werkdagen tussen 08:00 en 18:00 uur.
010 - 448 8875
Aon Verzekeringen
Telefonisch contactU kunt Aon Verzekeringen telefonisch bereiken op werkdagen tussen 08:30 en 18:00 uur.
010 - 448 8875
Neem via e-mail contact op met Aon Verzekeringen. Wij beantwoorden uw vraag zo spoedig mogelijk.
verzekeringen@aon.nl
Arbeidsongeschiktheid
Telefonisch contactNeem telefonisch contact op met Loyalis.
045 - 579 6009
Neem via e-mail contact op met Loyalis.
verzekeringen@loyalis.nl
Zorgverzekering
Algemeen
Heeft u een vraag, wilt u een wijziging doorgeven of een CZ Zorgpas aanvragen?
U kunt CZ telefonisch bereiken op werkdagen tussen 08:00 en 21:00 uur. Op zaterdag tussen 10:00 en 14:00 uur.
Hebt u een vraag over een brief die u van CZ hebt ontvangen? Bel dan het telefoonnummer dat in de brief staat vermeld.
telefoonnummer 088 - 555 7777.
EmailWilt u CZ liever een e-mail sturen? Doe dit dan via dit formulier.
PostadresAlgemeen postadres:
CZ
Postbus 90152
5000 LD Tilburg
Infolijn Buitenland
Heeft een vraag over een rekening of vergoeding voor zorg in het buitenland?
CZ Kraamzorgservice
Heeft u vragen over kraamzorg of het kraampakket van CZ?
CZ Gezondheidslijn
Heeft u vragen over uw gezondheid, over medische aandoeningen of over lifestyle-kwesties?
CZ Zorgservice
Heeft u vragen over:
- Second opinion internationale topspecialist (Best Docters)
- Patiënten- of belangenvereniging
- De voor- en nadelen van een operatie in het buitenland
Neem contact op met CZ Zorgservice
Woonachtig in het buitenland
Woont u in het buitenland en heeft u vragen over vergoedingen of zorg? Hieronder vindt u de juiste contactgegevens.
Spoedeisende hulpHeeft u vragen over medische spoedeisende zorg in het buitenland? Neem dan contact op met de CZ Helpline.
Niet spoedeisende hulp en planbare zorg
Zorg in het buitenland wordt enkel vergoed als de behandeling ook in Nederland onder de dekking valt. Indien u van plan bent een zorgverlener te bezoeken, neem dan van te voren contact op met de CZ. CZ informeert u omtrent de vergoedingen en indien mogelijk over de zorgverleners. U kunt mailen naar mbz.buitenland@cz.nl of bellen tijdens kantooruren in Nederland.